Internationalt skruebrækkeri og løntrykkeri i Danmark ,Sverige Tyskland

INTERNATIONALT SKRUBRÆKKERI OG LØNDUMPNING I Danmark , Sverige og Tyskland.

Onsdag morgen signalerede en stribe røde fagforeningsfaner, at Byggefagenes Samvirke i Aalborg indledte blokade mod det polske firma JGS.

JGS er hyret af det danske firma H-Enterprise til renovering af en ejendom på adressen Hobrovej 46. JGS har haft fire mand på opgaven, og de får ifølge Samvirket 500 kroner om ugen for treds (sextio) timers arbejde plus kost og logi.

– Polske arbejdere skal arbejde på danske lønninger og efter danske regler, lyder det fra Allan Windfeldt, formand for byggesamvirket og formand for forbundet Træ-Industri-Byg`s Aalborg-afdeling, der tog hul på sagen mod det polske firma.

– Vi laver blokade mod et firma, der ikke har overenskomst. Om firmaets ansatte så er svenskere, tyskere eller polakker, det er sagen underordnet. Vi reagerer fordi firmaet er med til at undergrave vores arbejdsmarked. Vi har ikke en chance for at konkurrere med lønninger, der svarer til under en tiendedel af vores, siger TIB-formanden til Arbejderen.

Direktør, Svend Erik Hedensted, fra H-Enterprise har oplyst til pressen, at han har haft arbejdet ude i en slags EU-licitation i Litauen, Letland samt Polen. Og at han har valgt det polske firma, fordi det var det billigste.

En henvendelse fra TIB til det polske firma med krav om overenskomst har foreløbig kun resulteret i en fax om, at kravet er modtaget.

– Men vi står her så længe, det er nødvendigt. Det vil sige, indtil JGS har underskrevet en overenskomst, siger Allan Windfeldt.

Firmaet arbejder også i Prinsensgade 10. Her er de fire polakker i fuld gang med at sætte en lejlighed i stand på fjerde sal, mens de selv overnatter i en lejlighed på tredje etage.

De øvrige lejligheder er beboet af almindelige lejere. Derfor har Byggefagenes Samvirke i første omgang valgt kun at blokere på Hobrovej.

Proletären 18/2005
Slovaker kvar för slavlöner – facket på Volvo ljuger
Trots avtal mellan Volvo och verkstadsklubben jobbar fem slovakiska arbetare kvar på Volvo för tio kronor i timmen. Kommunisterna kräver att Volvo omgående betalar avtalsenlig lön retroaktivt, till våra av kapitalet importerade utländska klassbröder.
Det var den 16 april som P1 programmet Konflikt avslöjade att femtontalet slovakiska montörer av en ny produktionsline på Volvo personvagnars fabrik i Torslanda jobbade under rena 1800-tals förhållandena. De arbetade merparten av dygnets timmar, oftast sex, sju dagar i veckan och med en lön på ca 2.600 kronor i månaden.
“Helt oacceptabelt” konstaterade Olle Ludvigsson, ordförande för verkstadsklubben på Volvo. “Vi vill inte ha arbetare som har så låga löner i vår fabrik”, säger Christer Gustafsson, presschef på Volvo Personvagnar dagen efter avslöjandet. Lite märkligt kan tyckas då båda parter varit fullt medvetna om läget sedan tidigt i våras, men helt uppenbarligen valt att lägga locket på.
Men efter att missförhållandena kommit i dagen tvingades facket och Volvo PV till förhandlingar.
Ingen löneökning
Den 27 april slöts ett nytt avtal endast 11 dagar efter att lite offentligt ljus lyst över den vidriga behandlingen av importerad arbetskraft.
Det nya avtalet innebär att arbetare från utländska entreprenörer ska ha minst lägstalönen i teknikavtalet, 15.729 kronor, eller mer, och omfattas av samma villkor för arbetstider och försäkringar som Volvos egen personal. Detta gick media ut med. Exempelvis skrev Expressen: “Slovaker på Volvo får superlönehöjning”, och Dagens Nyheter: “Höjde lönen med 900 procent”.
Men det stämmer inte, eftersom avtalet bara reglerar alla avtal och kontrakt Volvo kommer att träffa med leverantörer efter den 27 april, så de nu kvarvarande fem slovakerna jobbar precis som förut för samma slavlön och förnedrande förhållanden.
Detta faktum verkar inte heller hindra Dagens Arbete, Metalls medlemstidning, att i sin nätupplaga 27 april ljuga ihop följande i artikeln “Högre löner till slovakerna”:
“De slovakiska arbetarna på Volvo Torslanda slipper arbeta för 2.000 kronor i månaden …
– Egentligen talar vi om en månadslön på lägst 17.000 eftersom semesterersättning och traktamente ska läggas på lönen, säger Mikael Sällström, förhandlare på Volvos metallklubb.
Medveten lögn och skitsnack så man mår illa!
Det är nu dags att Volvo tar sitt förbannade ansvar och betalar dessa slovaker direkt, och även betalar ut löner retroaktivt för samtliga underbetalda arbetare, och slutar gömma sig bakom att de är inhyrda av tyska Cenetic och att ansvaret ligger där. Volvo är byggherre och har all makt i världen att se till att grundläggande saker som arbetarnas löner och förhållanden är acceptabla om bara viljan finns där.
Och vad facket beträffar. Det tycks ju inte ha alltför mycket emot svunna tiders förnedrelser, så det får väl bli att damma av skampålen för dess del. Frågan är bara om man får in huvudena i halskedjan eller om pinocchionäsorna tar emot.
Martin Karrin, Kommunistiska Partiet-Volvo

Advertisements

Skriv et svar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s