Bilfabrikkerne lyver om bilernes forbrug af brændstof

27.september.2007
   Bilfabrikanterne praler stadig mere højlydt om hvor “brændstof-besparende” og “miljøvenlige” deres biler er. Men i selve værket er de aller fleste biler meget tørstigere end de kapitalistiske producenter vil give indtryk af.

   I takt med stigende benzinpriser, “skatterabat” på miljøbiler og “klimatrusselen” bliver bilernes brændstof-forbrug et stadig mere udnyttet salgs-argument. Men brændstof-forbruget som annonseres i bilreklamen er ofte langt fra virkelighedens brændselsforbrug.

Det er konklusionen på en undersøgning gennemført af “Teknikens Värld“. Den viser at forskellen mellem den kapitalistiske reklame kan være helt op til 8,1 liter for 100 km´s kørsel mellem hvad bilen brænder af under rigtig kørsel og det brændselsforbrug som producenten har annonceret med. Bilmagasinet har testet 77 biler og istedet undersøgt brændselsforbruget efter hvordan man i virkeligheden bruger bilen.

De 77 biler sluger i gennemsnit 28,5 procent mere brændsel end hvad som opgives i bilproducenternes reklame og bilens “instruktionsbog”.
Efter antal liter kan man konstatere at den mest løgnagtige bilproducent er Hyundai, hvis model Santa Fe sluger 18,7 liter for hver 100 km, men Hyundai “oplyser” at modellen “kun” brænder 10,6 liter af . En forskel som er på grænsen til det kriminelle: 8,1 liter brændstof.-.
Havde man troet på den kapitalistiske producent skulle bilen køre 9,4 km på en liter, men i virkeligheden kommer man kun godt halv så langt frem; nemlig 5,3 km.
Producenten har altså “regnet” 76 procent forkert. Spørgsmålet er om “regnedrengene” hos bilfabrikkerne får en særlig bonus for hvor meget de kan “regne forkert” ?

Procentuelt kan man konstatera att den værste “fejlberegning” handler om Honda´s CR-V-modell som forbrænder 78 procent mere i virkeligheden end bilfirmaet oplyser.
På anden-plads kommer Hyundai Santa Fe som følges af BMW-modellerne BMW X3 og BMW 525i som brænder 72 respektive 69 procent mere brændsel af under rigtig kørsel end i BMW´s fantasi-beregninger.

At bilerne er meget tørstigere end producenterne påstår, kan tømme husholdningskassen for tusindlapper. Hvis en normal-famile kører 15 tusind km pr år og producenten påstår at bilen kører 12,5 km pr liter, skal man regne med at istedet kun køre 10 km, hvilket indebærer at bilen skal tankes med cirka 306 flere liter brændstof end det bilfabrikanten har “oplyst” om. Det bliver en årlig ekstraudgift på omkring tre tusind kr.

I øjeblikket måler producenterne bilernes forbrug ifølge en såkaldt EU-kørecyklus, som er et kompromiss mellem EU og de kapitalistiske bilkoncerner. Forskellen mellem Teknikens Världs tester og “EU-kørecykelen” er at de svenske tests er hårdere. Blandt andet har magasinet belastet motoren maksimalt for at påvise at mange bilmodeller bruger brænsel for at afkøle motoren ved top-fart, altså når motoren kommer op i nærheden af de maksimale antal omdrejninger. Det indgår ikke i “EU-køreskemaet”, skriver magasinet.

Det svenske statslige Forbrugerråd – “Konsumentverket” – råder de som har en bilmodel der “brænder” mere end 20 procent over hvad de kapitalistiske producenter påstår i reklamen; at tage kontakt med bilsælgeren og henviser til markedsføringslovens bestemmelser om vildledende markedsføring. “Konsumentverket” påpeger dog at det kan være meget svært at få ret mod producenterne, som er kapitalistiske multinationale sekskaber som Toyota, General Motors, Ford, Daimler og Volkswagen, som allerede idag har så stor inflydelse at de har sat rammerne for hvor langt lovgivningen har “lov” at gå af hensyn til deres “samfundsvigtige” interesser.
Et eksempel på den udpresning som de storkapitalistiske bilkapitalistister udøver mod “skatteyderne” (staten) i ly af den kapitalistiske krise er de “skrot”-premier som udbetales til indehavere af brugte biler hvis de afleverer bilen hos bilophuggeren. I f.eks Tyskland nyder Volkswagen-koncernen godt af denne skatte
yder-finansierede skrotpremie hvor indehaveren af en brugt bil får udbetalt fem (5) tusind €uro til køb af en ny bil , når de kan fremvise et bevis på at den “gamle” bil er hugget op.
Derudover bør bilreklamernes overdrevne spotlight på brændstofforbruget kompleteres med en liste over priserne på reservedele, service, forsikringer fordi brændstofforbruget i realiteten ikke udgør så stor en del af bilbudgettet som producenterne forsøger at give indtryk i deres misvisende annoncer. I realiteten kan købet af en brugt populær bil, dvs en bil som der er solgt så mange af, at der aldrig er noget problem at finde brugte reservedele til, hos ophuggerne – samtidigt som prisen for bilen – en anden udgiftsfaktor som er stærkt undervurderet – kun er en brøkdel af nybilsprisen – vise sig at være den mest fordelagtige – økonomiske set.
Med mindre man er villig til at betale hundrede tusinder af kroner for “lugten af ny bil”.
Størst forskel har
Honda CR-V: 78 % dvs Brændselforbruget var i testen mere end 3/4 gange større end de tal Honda opgiver
Hyundai Santa Fe: – 76 %
BMW X3: . . – 72 %
BMW 525i: . . -69 %
Ford Focus: . . 63 %
Audi A4 2,0TDI: – 55 %
BMW X5 4,8i: – – 54 %
Saab 9-3: – – 54 %
Jeep Compass Sport: 53 %
Mitsubishi Outlander:50 %
Skoda Octavia Scout: 48 %
Suzuki SX4: – – 48 %
Saab 9-3 SC 1,8t – – 45 %
Bio Power:
Volvo V50: – – 45 %
Volvo XC70 D5: – – 45 %
Cadillac Escalade 6,2:44 %
Honda CR-V 2,2 i-CDTi:43 %
Saab 9-3 SC 1,8t: 42 %
Mini Cooper: – – 40 %
BMW 330Xd: – – 41 %

Kilder og defenitioner: Teknikens Världs Sverigecyklus som måler brændstof-forbrug efter hvor meget en bil bruges i Sverige.
Ovenstående viser den procentuelle forskel mellem virkelig og påstået brænselsforbrug.
Alle 77 testede bilmodeller er med i Teknikens Värld nummer 20/2007

Advertisements

Skriv et svar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s