Lokomotivfører-strejken en succes:Tyskland lamslået

12 oktober 2007 DE TYSKE arbejdskøbere som har holdt lokomotivførernes løn nede – med hjælp af massearbejdsløsheden og Hartz-IV-loven – er hovedansvarlige for det kaos som opstod i Tyskland efter at 34.000 lok-førere ved Deutsche Bahn indledte en endage-strejke klokken to i nat. Al lokaltogs-trafik ligger nede.I f.eks Berlin, Hamburg og München var alla lokaltog aflyste.saHovedBanegården;Frankfurt an Main
Ifølge fagforbundet GDL er de tyske tog-førerne underbetalte sammenlignet med sine europæiske kolleger. GDL kræver lønforhøjelser på 31 procent. DB er Europas største jernbane- og transportvirksomhed med omkring fem miljoner daglige passagerer og 28.000 tog i trafik. Fjerntogstrafiken er dog endnu ikke berørt af strejken.

Deutsche Bahn´s overskud steg med 44% til 1,4 milliarder €-:11 milliarder kr.

DB´s regnskab for første halvår i år viser at den finansielle omsætning steg til 15,3 milliarder € (126 milliarder kr) hvor nettoresultatet profitten udgjorde 1,4 milliarder € svarende til 11 milliarder kr. En opgang med 44 %.

12 oktober 2007

Millioner af togrejsende i Tyskland blev i dag ramt af en endages-strejke blandt lok-førerne. Propfulde tog och bussar, forsinkelser og trafikkaos på vejene var det synlige resultat av fagforbundet GDL:s punkt-strejke. Ifølge kilder deltog 1.600 lokomotivførere i strejken. Omkring halvdelen af de regionala togafgange aflystes GDL repræsenterar 34.000 lokomotivførere og har forkastet en overenskomst som arbetskøberen det statskapitalistiske Deutsche Bahn – har skrevet med to andre fagforbund. Den overenskomst købte DB med en beskeden lønforhøjelse på 4,5 procent, men GDL kræver 31 procent.

Advertisements

Skriv et svar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s