Journalist-protest på Wallstreet-Journal mod mediemogulen Murdochs opkøbsplaner

29 juni 2007 – NEW YORK

Protester på “Wall Street Journal”

Omkring 200 af Wall Street Journal´s journalister – en af den kapitalistiske finansverdens mest indflydelsesrige medier, kom ikke til deres arbejdsplads i går. På den måde demonstrerer de deres utilfredshed med at avisen risikerer at købes op af den kapitalistiske oligark og mediemagnat Robert Murdoch. Omtrent en tredjedel av avisens ansatte deltog i protesten. Wall Street Journal ejes av mediekoncernen Dow Jones som Murdoch forsøger at overtage for fem miljarder dollar, godt 28 milliarder kr. News Corp som er Murdochs mediekoncern forsøgte gennem tre måneder at købe “Dow Jones &Co Incorporated” men er stødt på modstand fra dele af de kapitalistiske ejere, den amerikanske finansfamilie Bancroft. Familjen har haft kontrollen over koncernen i over et hundrede år og har gennem deres aktieindehav 64 procent af stemmerne i selskabet. Efter tre måneders “overtalingsforsøg” fik Murdoch “overbevist ” et flertal i Bancroft-familien til at overlade Wall Street Journal og de øvrige Dow Jones-virksomheter – herunder den finansielle nyhedstjenste Dow Jones Newswires, finansbladet Barrons, net-avisen Marketwatch och det velkendte Dow Jones index, det kendeste barometer for kursudviklingen på den kapitalistiske aktiespekulationsbørs på Wall Street i New York – til en pris på 5000 millioner dollars.fty – – Den kapitalistiske mediebaron Rubert Murdoch på talerstolen foran et foto af sig selv.
Rupert Murdoch karrierre ligner den amerikanske avis-konge i William R. Hearst som i 1930´erne og frem dominerede den amerikanske avisverden. Som Hearst begyndte Murdoch som avismand.Det var i Australien hvor han i 1960erne startede dagbladet The Australian som blev en del av en større aviskæde. Det førte senere til en verdensomspændende ekspansion. Murdochs News Corp tilhører i dag et af verdens største kapitalistiske medie-virksomheder. Kun den italienske mediebaron Silvio Berlusconi eller tyske Bildt kommer op i nærheden af Murdochs News Corp. Murdoch kontroller – gennem News Corporation – allerede The New York Post og tv-kanalen Fox og Fox News i USA. I England kontrollerer han The Sun, The Times og Sky News

Rubert Murdoch overtager “Wall Street Journal”   

1.aug 2007 – – – – – – Forsiden af “Wall Street Journal” domineres af at avisen nu har skiftet ejer. Efter mere end to års forsøg, belejringer og overtalelser overtager mediemogulen Robert Murdoch nu Dow Jones, der udgiver Wall Street Journal, den amerikanske erhvervspresses flagskib og USAs næststørste avis. Købsprisen blev 5 miliarder dollars, mere end 30 milliarder kroner. Konsekvenserne kan blive lige så omfattende. Indtil nu har Robert Murdoch ejet FOX-TV og avisen New York Post. Tirsdag sagde en af avisens direktører sin stilling op: Murdochs overtagelse kan give avisen mere styrke, men vi mister en uafhængig avis og nyhedsorganisation med top-troværdighed og integritet. Direktørens afgang sætter fingeren på et af Robert Murdochs ømme punkter: Hans omdømme. For hverken avisen New York Post – eller Fox-TV – har det bedste rygte på det amerikanske mediemarked. KILDER:New York Times, DR,HD

Advertisements

Skriv et svar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s