To arbejdere dræbt af nedfaldende elementer under brobyggeri i Härnösand,Sverige

22 maj 2008 –
HÄRNÖSAND – To arbejdere omkom og tre blev skadet ved en ulykke ved Ådalsbanens brobyggeri over Älandsfjärden udenfor Hærnøsand.
De to omkomne – to mænd på 35 og 52-år arbejdede begge med jerbanebro-bygeriet –
For de to skadede som plejes på Sundsvalls sygekhus bedømmes situationen være alvorlig, men ikke livstruende. En 18-årig praktikant som også blev ramt under raset klarede sig med den bare forskrækkelse og lindrige skader.
To af de skadede, en 27-åring og en 56-åring, har mindre alvorlige skader i bugen, i brystkassen og i hovedet. De plejes nu på Sundsvalls sygehus.

Dødsulykken skete da dele af en støbeform til et brospænd over Saltviksstrand ved Älandsfjärden veg sig og styrtede melem 20 og 25 meter ned over arbejderne. Brospændet befandt sig inden nedstyrtet 20-25 meter over jorden og de nu afdøde og skadede arbejdere.
– Det er en meget usædvanlig ulykke men desværre sker det engang imellem. Det er vældigt tragiskt, siger C-G Henriksson som er projektleder for byggeriet på Banverket.

Torsdag morgen, ved syv-tiden, samledes alla ansatte og personale fra Skanskas ledelse til en mindesstund ved Älandsfjärdens strand, ikke langt fra ulykkesplatsen.
Byggeriet af jernbanebroen står nu stille

– Vi vil ha klarhet i vad som orsakat olyckan innan arbetet återupptas, sa Skanskas vd Leif Strid på torsdagsförmiddagen vid en presskonferens.
Broraset inträffade på Saltviksstrand på den södra delen av den 770 meter langa bro som ska byggas over Älandsfjärden. Brobygget ingår i en upprustning och nybyggnad av Ådalsbanan mellan Nyland vest for Kramfors och Sundsvall.

FAKTA OM ARBEJDPLADSULYKKER I SVERIGE
Arbejdspladsulykker med skadede eller døde er hverdag i Sverige.
Det opskruede tempo som er en følge af den kapitalistiske profitjagt og konkurrence mellem virksomhederne og den kapitalistiske stat og kommuners krav om “nedskæringer og besparinger” er en medvirkende årsag til dø’dsulykkerne. Den største i nyere tid var Estonia-ulykken i 1994. Færgen gik i søen – trods at kaptajnen havde fået et stormvarsel – afgangstider skal holdes og pengene rulle ind – en mistet afgang koster “millioner”
I år 2007 døde 71 personer i Sverige vid arbejdspladsulykker. De mest udsatte er de som arbetar i transportsektorn. 32 personer dog efter ulykker med någon form av transportmedel.
Att arbeta på ett byggeri er den tredje farligste beskæftigelse 14 personer døde i 2007.
Faldulykkerne kommer på femteplads i statistiken med 10 døde.
Det er oftest mænd som dør på jobbet, kun syv af de døde var kvinder. Også i kvindernes tilfælde er transportsektoren overrepræsenteret.
I Västernorrland omkom fem personer under 2007, i Jämtlands amt var ciffren nul.
Torsdagens ulykke er ikke den første ulykke ved brobyggerier i Ångermanland. Under bygningen af den første Sandöbron omkom 18 arbejdere. Også da skyldtes ulykken at støbeformen for spændet styrtede sammen. Ulykken skete den 31 augusti 1939 klokken 16.40. Hændelsen blev overskygget af en anden historisk begivenhed; udbruddet af den Anden Verdenskrig med Tysklands militære invasion af Polen.

Advertisements

Skriv et svar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s