En svensker i København : “Verdens lykkeligste folk”/ Ny bog om Danmark

2.August 2009 *
KØBENHAVN Den svenske forfatter Lena Sundstrøm bosatte sig tidligere i år i Danmark for at finde ud af hvad der egentlig sker i landet hvor “verdens lykkeligste folk” bor , hvis man ska tro de dominerende borgerlige medier i lykkelandet..
Hvad hun oplevede i Danmark er der nu kommet en bog ud af:
“VÄRLDENS LYCKLIGASTE FOLK – En bok om Danmark”
Nu ved vi jo at lykken er lunefuld. Lykke er et subjektivt begreb som opfattes meget forskelligt. Mens det i Danmark nærmest opfattes som en skam at svare nej på spørgsmålet om du er lykkelig , næsten som at spørge: Er du dum ?; tages det ikke så højtideligt og skamfuldt at “tilstå” at man ikke lever et fuldstændigt “lykkeligt liv” i de fleste andre lande og kulturer.
I Danmark er der en udbredt “småborgerlig berøringsangst” overfor at erkende at man ikke lever et lykkeligt liv.
Den småborgerlige berøringangst i Danmark – og andre lande – understøttes aktivt af de herskende kapitalistiske klasser , medier og politikere, ikke mindst for at understøtte forbruget og statusjagten efter kapitalistiske statussymboler . . . . . for at “købe sig til lykken” gennem disse naterielle statussymboler.
Fakta er imidlertid at 422 000 mennesker i 2008 , altså opimod en halv million mennesker modtog såkaldte “antidepressive præparater” eller “lykkepiller” fra de kapitalistiske medicin-laboratorier i Rasmussens lykkeland.
Med andre ord: I Lykkelandet Danmark er depression en folkesygdom
“Danmark er ” ikke er et homogent, klasseløst, demokratisk samfund hvor alle har lige store muligheder. Danmark er et kapitalistisk klassesamfund hvor den kapitalistiske overklasse udbytter arbejderklassen i Danmark såvel som i andre lande. Faktisk er middellevealderenkonstant lavere i Danmark end “de lande vi vil sammenligne os med” som det hedder, samtidig som den selvfede – og “lykkelige” – kapitalistiske danske overklasse bryster sig af at have en lige så “høj middel-levealder som i andre kapitalist-stater”.
Ja magthaverne i Danmark – og de andre nordiske lande – mener ligefrem at de er særligt demokratiske, progressive og fremsynede – på stort set alle områder – og ligefrem har gjort Danmark til et “foregangsland”, som Nyrup udtrykte.
At man samtidigt har solgt landets selvstændighed til det mest blodtørstige og krigeriske regime siden det Tredie Rige, USA ,påviser hulheden i de “demokratiske fraser”.
Det skal nok passe at middellevealderen i den herskende forkælede danske overklasse er “lang og lykkelig”.
At de “øverste” lag som tjener på udbytningen af arbejderklassen både er rigere, sundere og lever længere.
Det passer også med det folkelige udtryk om at det er “bedre at være rig og rask end syg og fattig” . Arbejderklassens relativt dårlige arbejds- og levevilkår, de hundrede tusinder af fattige og udstødte mennesker, det udbredte “alkolhol- og medicin-misbrug” i “Rasmussens lykkeland”, nedbryder folkesundheden og forkorter levealderen med flere år i forhold til f.eks de andre nordiske lande.
Lykkelandet Danmark: “Sundhedstyrelsen” :860.000 danskere drikker for meget


FN offentliggjorde fornylig en rapport om velfærd og levevilkår i alle jordens lande. Rapporten fra FN’s Udviklingsprogram – UNDP – hvor de objektive grundvilkår for “velfærd og lykke” – undersøges viser at Danmark halter efter nordiske naboer og det er bedre at bo ikke bare de andre nordiske lande , men også i lande som Spanien, Japan og Østrig end i Danmark.
Ja, faktisk er 15 lande i denne verden bedre at leve i, viser FN-rapporten.
Landenes placering på FN’s liste afgøres af en lang række forhold, som ud over levealder også tæller uddannelsesniveau og indkomst per indbygger.
2009-rapporten er udregnet på baggrund af tal fra 2007, så effekten af den kapitalistiske krise er endnu ikke slået igennem.
For andet år i træk indtager Norge førstepladsen efterfulgt af Australien og Island som nummer to og tre på listen. Også Sverige og Finland er bedre placeret end Danmark, mens det Nato-besatte Afghanistan og afrikanske lande som Niger og Sierra Leone har de ringeste levevilkår.

» Världens lyckligaste folk. En bok om Danmark
Lena Sundström * * * Leopard förlag, 2009
Fra INDEHOLDfortegnelsen > > > > > > > > >

FORORD 7
Vi er røde, vi er hvide, vi står sammen, side om side 11
Ett år tidigare 16
Nørrebro. Mitt nya hem 20
Håll Danmark rent – följ en svensk till båten 23
Danskar tränar muslimer i hån, spott och förlöjligande.
Och svenskarna tränar danskarna 28
Dansken som blev rädd 35
Jag stöter på en gammal bekant 41
Adjö Tristesse! 48
Skatte-Tarzan och hans Jane 51
Jag börjar på den Danske Skole 54
”Vår människosyn går ut på att vi skall behandla djur ordentligt” 58
Mogens Glistrup blir fånge 8817. Och Pia Kjærsgaard tar plats
i Folketinget 61
De Fremmede 65
Tosse-tjekken 70
”Resistance is futile, you will be assimilated” 74
Ministeriet 84
Mannen som kan äta knäckebröd utan att smula 88
En svart präst och en mask som hette Linné 93
Jag testar folk på Folketinget 97
Jag försöker gå med i Dansk Folkeparti 101
Fedtmule och Rip, Rap och Rup 104
”Där det finns en vind, är det alltid frestande att sätta segel” 111
Rättning i ledet 115
Svensken som reste till Danmark – och glömde bort det 122
Velkommen Mustafa. Farvel Mustafa 130
En dansk taxichaufför som saknar inflytande över vad som pågår i Afghanistans berg 135
Mister du en utlänning står det dig tusentals danskar åter 139
Varför vi inte bjuder eritreaner på Västerbottenost 147
Danmarks dröminvandrare 154
Varning för muslimer, lösgodis och köttfärs 160
Monster under sängen 168
Luksusvillor 173
Hemma hos Arne 183
Jag kollar in Pias kvarter. Och träffar en man med blodig haka 188
På jakt efter mögliga potatisar och bombade träd 193
Tredje gången gillt. Jag gör ett nytt försök med Dansk Folkeparti 198
Den som inte tar bort luddet skall dö! 200
Arbetarpartiet 207
Ensamheten 211
Föreställningar 216
Anders (van)föreställningar 228
Money talks. Till skillnad från Anders 233
Jag blir rånad 235
1 maj 240
Askungesyndromet 244
Picknick i det gröna 251
Halalhippiesarnas hövding 257
Med våldet i blodet 269
Badabing – varför alla föredrar en glad strippa, framför en generad 276
Man kan inte håna en muslim – eftersom man bara säger sanningen 282
Jag ringer till Fobiskolan i Köpenhamn 291
Gäst i gästfriheten 294
En glad kille som heter Anders 304
Jag tar en korv på Grænsegrillen och passerar Øster Højst – hatets by 308
Og det var Danmark … 311
Farvel Danmark 315
Tack! 319
Källförteckning 321

FORORD
Det var en gang et land. Och nu sitter jag her i en toværelses på
Nørrebro och forsøger komma på varför jag åkte hit. Jag har ett över-
flöd av öl och friterad mat och ett underskott på vänner. Min urin luktar
frityr när jag kissar, och på väggen har jag en idolposter med Pia Kjærs-
gaard, partiledaren för Danmarks tredje största parti och kanske det
mäktigaste av dem alla, som gör segertecknet mot mig.
Hur jag hamnade här? På vardagsrumsväggen har jag satt upp rubri-
ker och tidningsklipp och urklippta citat ifall jag skulle glömma.
Jag hasar ut i köket och öppnar kylskåpet.
Intalar mig att det måste vara nyttigare att dricka en Tuborg än att
dricka en juice som går ut i januari 2011. Hasar tillbaka igen och ser på
väggen.

Den börjar bli ganska full. Jag köpte en resväska i en källarlokal uppe
på Nørrebrogade av en äldre dam förra månaden. Den är fylld av tid-
ningsklipp nu. Skåpen i köket är fulla. Korgarna under sängen lyfter på
locket, för att visa mig att de också har fått nog.
Det ser ut som det bor en seriemördare här. Typen som sitter och
googlar på sidor som ”så bygger du en egen bomb”.
Igår ringde jag Carsten Jensen. Den berömde danska författaren.
Foreslog at han skulle tage med mig med til enten :
• bastu i Christiania
• Zoologiske have för att kolla på elefanter och tigrar
• Tivoli.
Carsten nappade inte. Carsten sagde att han var i gang med ett bokprojekt och
sedan sa han ”jeg beklæger, jeg beklæger”. (Fast jag rätt övertygad om
att han tror att han blev stalkad av en galen svenska.)
Jag sa till Carsten att jag inte är galen. Att jag är en seriöst arbetande
och synnerligen effektiv journalist som bara tyckte att vi kunde prata
politik och dansk samtid samtidigt som jag kollade på tigrar. Eller fick
sällskap av någon som inte rökte på i bastun i Christiania. Eller som
kunde hålla mig i handen när jag åkte Bergochdalbanan.
Men Carsten sa ”jeg beklæger” igen, så jag sa tack och hej. Och nu
hör jag redan hur Carsten spikar på sitt saferoom i sin lejlighed.
Han skulle inte bli lugnad om han kom hit.
Alla dessa anteckningsblock och inspelade band och fotografier som
hänger i taket och telefonnummer som jag har skrivit upp någonstans.
Om jag bara visste var. ”Varför började arbetarna i Danmark rösta till
höger?” står det på en lapp som jag hittar under soffan. ”Varför brinner
containrarna på Nørrebro?” står det på en annan. Vad var det egent-
ligen som hände med Danmark?
Märker man när samhället förändras? Hur påverkar det medierna,
poli tikerna, integrationen och vardagen när ett främlingsfientligt parti
får makt?

Ni får helt enkelt följa med mig på en resa till Danmark och danskarna.
Världens lyckligaste folk enligt internationella undersökningar.
En massa människor här har hjälpt mig att leta efter svaren. Angår det oss svenskar?
Det är det enda som jag är riktigt säker på.
Jag reste hit för att göra en resa in i en tänkbar svensk framtid.
Lena Sundström,
Hiort Lorenzensgade, Nørrebro, Danmark, Verden.

Skriv et svar

