Kapitalismens Sverige: to dræbte under politi-indsats i Stockholm

STOCKHOLM (SVT Nyheter) Tungt bevæbnede politistyrker åbnede ild mod “kriminelle” i Stockholmsforstaden Sundbyberg.
Vold,kriminalitet og racistisk politibrutalitet fortsætter med at hærge i storbyerne i Sverige: Stockholm, Göteborg og Malmö.

SVENSKA: IFØLGE SVT NYHETER ER > > > > > > > > > > > To personer. . . döda i samband med ett våldsbrott i Hallonbergen. Polisen tvingades avlossa flera skott. Fyra personer har gripits misstänkta för mord och mordförsök.
Ett larm kom in till polisen vid niotiden i morse om ett våldsbrott i Hallonbergen i Sundbyberg. Enligt uppgifter till SVT er det en stor polisinsats på plats och polisen var tvungna att skjuta för att avbryta ett pågående brott.

– Vi har fått samtal om brott i Hallonbergen, vi kommer dit och avlossar skott för att avbryta pågående brott, säger polisens presstalesperson Towe Hägg.

Polisen har anträffat två personer, båda har nu avlidit. En person anträffades inomhus och avled på plats, en person hittades utomhus mycket allvarligt skadad och fördes till sjukhus och avled vid 11-tiden.

Polisen hade strax efter nio gripit tre personer misstänkta för mord och mordförsök och någon timme senare greps ytterligare en person, totalt är nu alltså fyra personer gripna.
Enligt frilansfotografen Åkesson på plats sökte polisen med hundpatruller i garagen runt Hallonbergen och han uppger att två av gärningsmännen greps efter jakt ner i kulvertar i parkeringsgarage.

Oklart vad som ligger bakom mordet
Polisen är ännu förtegen om vad som ledde fram till morden och om det var skottlossning innan polisen kom till platsen är också oklart.

– Vi vet inte säkert vad som hände, men vi fick samtal från SOS Alarm. Vi har personal på plats för att prata med vittnen och våra tekniker är där för att söka spår, säger Towe Hägg.

För tillfället känner inte polisen om det finns några fler skadade.

– Men vi är på plats och det här är initiala uppgifter och saker kan ändras, säger Towe Hägg.

Enligt uppgifter till SVT söker nu hundpatruller i garagen runt Hallonbergen.

Elham Norouzi som bor i nabobydelen Rissne tog till Sundbyberg efter att ha hørt om dramaet och hun er mærkbart tagen.
– Jag bor i Rissne her i Sundbyberg, inte just i Hallonbergen men jag jobbar i kommunen, och jag kom hit för jag blev orolig och ville se om jag kunde ge någon form av stöd, säger en märkbart tagen Elham Norouzi till SVT:s reporter på plats.

”Vill inte att mina barn växer upp så här”
Elham Norouzi arbetar med ungdomar i kommunen och skulle själv vilja att man satsar ännu mer på yngre ungdomar för att arbeta förebyggande, innan det går dåligt för dem. Hon är uppgiven över att det varit flera våldsdåd i trakten.

– Jag bor här och jag vill inte att mina barn ska växa upp i ett sånt här samhälle, det tror jag inte att någon vill, säger Elham Norouzi, och fortsätter:

– Jag känner bara att mitt hjärta blöder både för de föräldrar vars barn drabbas men även andra. Vi har skolan här intill, barn kan bli vittne till saker och ting, och vi har hela centrum här där folk bor. Vi måste börja ta tag i det här, säger hon med en tung suck.

Skriv et svar

